E-learning meester Sander academy
Onderbouwing keuze block:
De meester Sander academy heeft leuke e-learnings om techniek te gebruiken in de klas. Ik heb gekozen voor de e-learning over het digibord. Ten eerste is deze kosteloos om te volgen. Ten tweede is het een uitleg over de digiborden die tegenwoordig veel worden gebruikt op basisscholen. Zo ook op mijn stage school worden de digiborden van Prowise gebruikt. Ik verwacht dat ik na het doorlopen van de e-learning een goede basis heb aangelegd om het digibord goed te kunnen gebruiken.
Omschrijving block en les:
Voor het behalen van dit block moet je een online cursus doorlopen en daarnaast een bewijs leveren dat je een digibord gebruikt in de klas. Meester Sander brengt de informatie goed over en het is leuk om de cursus te volgen. De lessen duren niet heel lang, maar je leert de programma’s goed kennen. We maken in mijn stage groep niet veel gebruik van de functies van het digibord en prowise. Dit omdat de kinderen alleen filmpjes krijgen te zien op het bord. De rest gebeurd in de kring of aan tafels.
Ik hoop dat wat ik heb geleerd in andere stage klassen wel toe te kunnen passen.
Toepassing in de praktijk:
Het digibord is een belangrijk hulpmiddel in het moderne basisonderwijs. Tijdens mijn stage wordt het digibord voornamelijk gebruikt om filmpjes te laten zien, maar ik zie veel meer mogelijkheden. Dankzij de e-learning van Meester Sander heb ik geleerd hoe ik de verschillende functies van het bord kan gebruiken, zoals interactieve tools, schrijf- en tekenmogelijkheden en het inzetten van digitale lesmethodes.
In mijn stagegroep werken de leerlingen bijvoorbeeld veel in de kring of aan tafels, waardoor het digibord minder wordt gebruikt voor directe lesinstructie. Toch zie ik mogelijkheden om bijvoorbeeld interactieve spelletjes of educatieve quizzen via het digibord toe te voegen aan de les. Dit maakt de lessen niet alleen leuker, maar ook actiever en visueler voor de kinderen.
Wat ik nu heb geleerd, kan ik in de toekomst breder toepassen, vooral in hogere groepen waar het digibord een grotere rol speelt in lesinstructie en leerlingbetrokkenheid. Daarnaast geeft deze kennis mij een voorsprong, omdat op veel basisscholen vergelijkbare systemen worden gebruikt, zoals Prowise.
De e-learning is niet alleen leerzaam, maar ook praktisch opgezet. Het biedt een goede basis voor iedereen die nog weinig ervaring heeft met digiborden. Het feit dat de cursus kosteloos is en specifiek gericht is op het onderwijs, maakt het toegankelijk en relevant. Ik voel me nu zelfverzekerder in het gebruik van het digibord en weet beter hoe ik de tools in de klas kan inzetten.
Met de opgedane kennis en vaardigheden verwacht ik in mijn toekomstige stages en werk als leerkracht meer uit het digibord te halen, zodat ik het onderwijs interactiever en moderner kan maken.
Ook bronnen beschrijven dat het gebruik van een digibord bijdragen aan goede lessen. Uit de bron blijkt dat het digibord niet alleen de presentatie van lesstof vergemakkelijkt, maar ook kan bijdragen aan meer betrokkenheid, doelgericht leren en effectieve lesmodellen. Tijdens de e-learning van Meester Sander heb ik geleerd hoe ik deze voordelen in de praktijk kan benutten. Bijvoorbeeld:
- Betrokkenheid vergroten: Door het gebruik van visueel aantrekkelijk lesmateriaal en interactieve tools, zoals educatieve spellen en quizzen, kan ik de aandacht van leerlingen beter vasthouden. Dit is vooral waardevol in de lagere groepen waarin ik stage loop.
- Effectievere instructie: De e-learning heeft mij laten zien hoe ik het digibord kan inzetten om duidelijke en visuele instructies te geven, wat vooral helpt bij complexe onderwerpen.
- Differentiatie: Met het digibord kan ik materialen aanbieden die aansluiten bij verschillende niveaus in de klas, bijvoorbeeld door gebruik te maken van herhaling of specifieke oefeningen voor zorgleerlingen.
(CÖP, 2024)
Gekoppelde ICT-bekwaamheidseisen:
2.1.1 De leerkracht toont aan bekend te zijn met informatieverwerking theorieën en multimedia theorieën en hier in zijn onderwijsactiviteiten rekening mee houden. – Tijdens de e-learning van Meester Sander wordt het belang van betrouwbare informatie en het gebruik van multimedia benadrukt. Bij het maken van Prowise-presentaties is het essentieel om rekening te houden met de kwaliteit van bronnen en de manier waarop informatie wordt gepresenteerd. Door feiten te checken en bronnen zorgvuldig te vergelijken, zorg ik ervoor dat de informatie die ik gebruik in mijn lessen correct en geschikt is voor de leerlingen. Daarnaast helpt het gebruik van multimedia, zoals afbeeldingen, video’s en interactieve elementen, om de leerstof op een manier aan te bieden die past bij hoe kinderen informatie verwerken.
Hoe toegepast?
- Ik heb geleerd om bij het maken van Prowise-presentaties altijd meerdere bronnen te raadplegen en te controleren. Dit voorkomt dat ik onjuiste of onvolledige informatie aan leerlingen overdraag.
- Bij het ontwerpen van mijn lessen houd ik rekening met de principes van informatieverwerking. Bijvoorbeeld door complexe informatie op te splitsen in kleinere delen, gebruik te maken van duidelijke visuals, en interactie toe te voegen om leerlingen actief bij de stof te betrekken.
- Multimedia speelt een belangrijke rol in mijn presentaties. Door bijvoorbeeld een combinatie van afbeeldingen en video’s te gebruiken, houd ik rekening met de verschillende leerstijlen van leerlingen en zorg ik ervoor dat de informatie toegankelijk is.
Waarom deze eis belangrijk is voor mijn ontwikkeling
Het toepassen van informatieverwerkingstheorieën en multimedia helpt mij om mijn lessen niet alleen inhoudelijk juist, maar ook didactisch effectief te maken. Dit is vooral belangrijk bij het gebruik van tools zoals het digibord en Prowise, waar ik de presentatie van leerstof volledig zelf vormgeef. Door zorgvuldig te werken met informatie en multimedia, creëer ik lessen die zowel leerzaam als aantrekkelijk zijn voor leerlingen.
4.1.1 De leerkracht toont aan dat hij inzicht heeft in eigen kennis, vaardigheden en houding betreft de inzet van ICT in het onderwijs en kan deze op eigen initiatief ontwikkelen. – De e-learning moedigt me aan om mijn eigen ICT-vaardigheden te ontwikkelen en deze creatief toe te passen in de klas. Door Prowise te gebruiken, heb ik geleerd om eigen presentaties en spelletjes te maken die aansluiten bij de leerdoelen en behoeften van mijn leerlingen. Dit heeft niet alleen mijn technische vaardigheden verbeterd, maar heeft me ook meer inzicht gegeven in hoe ik technologie doelgericht en effectief kan gebruiken in het onderwijs.
Hoe toegepast?
- Ik heb mijn vaardigheden met Prowise en het digibord zelf verder ontwikkeld door de tools te verkennen en toe te passen in mijn stage.
- Het maken van interactieve lesmaterialen, zoals een quiz of educatief spel, laat zien dat ik in staat ben om zelfstandig ICT in mijn lessen te integreren en aan te passen aan de situatie.
Uitvoering en/of bewijs:


Bronnen
CÖP, J. (2024, 7 juni). De kracht van het digitaal schoolbord. wij-leren.nl. https://wij-leren.nl/digitaal-schoolbord.php
Leer je digibord gebruiken als een pro – de beste tips van meester Sander. (2020, 22 april). MeesterSander.nl. https://meestersander.nl/gebruik-je-digibord-als-een-pro/
Feedback

Badge
